میر علی سادات حسینی هروی

میر علی سادات حسینی هروی (متوفی ۹۵۱ه‍) معروف به میر علی هروی و میرجان و ملقب به کاتب‌سلطانی از نستعلیق‌نویسان بنام و از خوشنویسان بزرگ قرن دهم هجری در دربار سلطان حسین بایقرا است.
میرعلی الحسینی خطاط مشهور به هروی اهل هرات بوده او در هرات در خانواده‌ای سید به دنیا آمد . خانواده آن‌ها در ۱۵۰۶م/۹۱۱ه‍.ق به مشهد کوچ کردند ولی بزودی به هرات بازگشتند و در همانجا ماندگار شدند. تا اینکه در سال ۱۵۲۸م/۹۳۵ه‍.ق عبیدالله یا عبیدخان ازبک این شهر را تسخیر و میرعلی هروی را با خود به بخارا برد. میرعلی هروی تا هنگام مرگش در حدود ۱۵۴۴م/۹۵۰ه.ق در این شهر کار می‌کرده است. او در ۱۵۱۹م/۹۲۵ه‍.ق یعنی هنگامی که در هرات میزیسته کتاب بوستانی را نوشته که اکنون در موزه اسلامی و ترکی در استانبول نگهداری می‌شود.

او از سادات حسینی و از اهالی هرات بود که لقب "کاتب السلطانی" داشته است. اوشاگرد زین‌الدین محمد و سلطان‌علی مشهدی بود که از هر دو استاد پیشی گرفت. میرعلی هروی در سال ۹۳۵ به اجبار به شهر بخارا برده شد و تا سال ۹۶۰ که درگذشت در همان شهر با افسردگی روزگار می‌گذرانید. از آثار منثور او رساله مدادالخطوط را می‌توان نام برد.


او برخی از آثارش را با امضاء " میرعلی الکاتب السلطانی" رقم زده است.

این شعر از اوست که چندین بار آن را با تفاوت‌های اندکی نوشته است:
عمری از مشق دوتا بود قدم همچون چنگ * تا خط من بیچاره بدین قانون شد
طالب من همه شاهان جهانند ولی * در بخارا جگر از بهر معیشت خون شد
سوخت از غصه درونم چگنم چون سازم * که مرا نیست از این شهر ره بیرون شد
این بلا برسرم از حسن خط آمد امروز * وه که خط سلسلهٔ پای من مجنون شد